Het maken van een digitale mindmap is effectief. Maar hoe verwerk je een digitale mindmap in een leeractiviteit?

Het koppelen van nieuwe kennis aan oude kennis is een effectieve manier om te leren. Nu is het maken van een mindmap sowieso een goed middel, maar het wint aan kracht door deze te blijven gebruiken en uitbreiden gedurende een leeractiviteit of een lessenserie.


Toch even wat theorie: nieuwe kennis aan oude koppelen, overeenkomsten en verschillen benoemen, het bedenken van concrete voorbeelden en zoeken naar afbeeldingen en/of video’s zijn allemaal effectieve leerstrategieën. Hier vind je de posters over leerstrategieën.


Leeractiviteit met een mindmap

Start met het maken van een individuele mindmap over het onderwerp dat je gaat behandelen. De instructie zet je op de digitale leeromgeving (DLO) met een link naar een gratis programma (zie hieronder). Hierna komt nieuwe kennis aan bod, dan kan zowel klassikaal als via de DLO. Laat de mindmap aanvullen. Om de nieuwe kennis nog een keer aan te bieden zou je bijvoorbeeld een video kunnen inzetten. Gesproken woord en beelden zijn volgens de multimedia theorie van Mayer, een krachtig middel.

Mindmap

Bekijk je de video klassikaal dan kun je erna voor kiezen om in kleine groepjes samen te werken. Men ziet de mindmap van een ander die wellicht andere zaken heeft genoteerd. In een volgende opdracht (of les) staan de volgende vragen centraal:

  • Bedenk verbanden tussen de genoteerde begrippen en/of omschrijvingen.
  • Wat hebben de begrippen/omschrijvingen precies met elkaar te maken?
  • Welke overeenkomsten en/of verschillen zijn er?
  • Zoek een aantal voorbeelden bij de begrippen/omschrijvingen.

Vragen die hieruit voortkomen kunnen via een forum worden gesteld op de DLO. Zorg er wel voor als docent dat je een antwoord geeft op de vragen in de DLO of in een les. Op de DLO maak je vervolgens een volgende opdracht aan: zoek naar afbeeldingen, audio of video bij de begrippen. Ook deze worden in de mindmap opgenomen. Ook hierna heb je nog tal van mogelijkheden:

  • Bied een praktijkgericht casus aan over het thema. Laat leerlingen/studenten in een kleine groep de casus uitwerken met behulp van hun mindmaps.
  • Laat leerlingen/studenten zelf een praktijkgerichte casus zoeken. Kan via internet, maar wellicht ook bij een echt bedrijf of organisatie. Gebruik het netwerk van je klas of groep.
  • Laat aan het einde van je lessenreeks (groepjes van) leerlingen/studenten hun mindmap presenteren. Niet klassikaal want na 2 presentaties vervliegt de concentratie. Maar deel bijvoorbeeld de klas in tweeën. Eén deel zijn de ‘bezoekers’. Het andere deel houdt een korte presentatie. De ‘bezoekers’ kiezen zelf uit naar wie ze gaan luisteren.
Digitale mindmaps

Makkelijk om mee te werken: Bubbl.us je kunt maximaal 3 mindmaps aanmaken met een gratis account.

Coggle

Ook Coggle.it werkt prettig, met een gratis account kun je drie privé mindmaps maken en ongelimiteerd publieke mindmaps.

Interessant bericht? Deel deze via:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.