Met de acceptatie van technologie-ondersteund leren, rijst ook de vraag hoe je als onderwijsinstelling zicht krijgt op de stand van zaken. Hoe zijn (delen van) de eigen organisatie bezig met het invoeren van blended learning? En meer specifiek, in welke mate beheersen docenten de synergie tussen vakinhoud, didactiek en technologie?

Online leren

De meest simpele definitie van blended learning is: een doordachte integratie van face-to-face en online leerervaringen Het is hierbij niet voldoende om ‘oude’ inhoud zonder meer in een nieuwe omgeving te plaatsen. Zowel het curriculum, onderwijseenheden en het lesgeven moet men heroverwegen en herontwerpen (Garrison & Kanuka, 2004).

Afhankelijk wat je wilt meten, zijn er diverse quickscans en instrumenten beschikbaar. Bijvoorbeeld meten hoe ver men in een organisatie(onderdeel) is met het invoeren van blended learning, het in kaart brengen van randvoorwaarden, het meten van kwaliteit van BL programma’s of het meten van de synergie tussen vakinhoud, didactiek en technologie van docenten.

Quality Scorecard for blended learning programs

Op de site van het Onlinelearning Consortium is een scorekaart te downloaden die de kwaliteit meet van BL programma’s. Onderdelen zijn onder andere technologische ondersteuning, onderwijsontwerp, studentbegeleiding en ondersteuning door de organisatie. De scorecard is gratis na registratie.

Course Design Rubric Standards

Voor het basisonderwijs en hoger onderwijs is er de Course Design Rubric Standards. De rubric is gericht op evalueren van het ontwerp van online en blended modules. Er zijn acht standaarden, onder andere toetsing, gebruikte technologie en leerdoelen (leeruitkomsten/competenties). Alleen beschikbaar voor leden.

Blended Learning Quality-Concepts Optimized for Adult Education
Blended Learning Quality

Het project Blended Learning Quality heeft een Quality Framework ontwikkeld die zeven gebieden bestrijkt, onder andere inschrijving, toetsing en leeromgeving (zie afbeelding).

TPACK vragenlijsten

Wil je zicht krijgen op de aanwezige kennis en vaardigheden op het gebied van de synergie tussen didactische, technologische en vakinhoudelijke kennis, dan is de vragenlijst TPACK zeer geschikt. Op de Nederlandse site zijn meerdere vragenlijsten beschikbaar.

Quickscan Hogeschool PXL

De Hogeschool PXL heeft een quickscan samengesteld, geïnspireerd door verschillende andere vragenlijsten. In Onderwijsinnovatie van juni 2017 staat een artikel over deze quickscan. De scan bestaat uit zes categorieën zoals leermateriaal, structuur en technologie.

Interessant bericht? Deel deze via:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.