Het is 2028. Voor Els en Rachid begint de dag rustig. Els werkt als game-developer bij een kleine organisatie gevestigd in een Together-house, waar men samenwerkt met bedrijven uit de omgeving en ‘agiles’, mensen die dáár werken waar ze hun kennis en vaardigheden kunnen inzetten, in real life of virtueel. Rachid is coach, hij begeleidt jongeren tussen de 12 en 17 jaar in learning spaces. Dit zijn communities waar jongeren samenwerken met organisaties en coaches aan authentic problems en zodoende noodzakelijke vaardigheden aanleren zoals ondernemerschap en connectivity skills.

Jongeren leren Klinkt dit als toekomstmuziek? Dat is het niet, de toekomst is al bezig, globalisering en vergaande technische ontwikkelingen veranderen leren en werken en dat leidt tot allerlei maatschappelijke- en sociale veranderingen. De vraag is: hoe bereiden we jongeren van nu hierop voor? Wat is de rol van het huidige mbo, hbo en wo onderwijs hierin?

De focus van veel ‘oude’ curricula is gericht op domeinkennis, terwijl toekomstige werknemers vaardigheden nodig hebben zoals flexibel kunnen omgaan en aanpassen aan veranderingen. “De kloof ligt niet tussen hoog- en laagopgeleiden, maar tussen mensen die zelfredzaam zijn in een snel veranderende omgeving en mensen die dat niet zijn” (PWC, 2015).

Het PISA 2012 onderzoek (Wüstenberg, Greiff, Vainikainen & Murphy, 2015) en het World Economic Forum (Kasriel, 2017) benadrukken eveneens dat niet-routinematige vaardigheden zoals complex probleem-oplossen noodzakelijk is voor een leven-lang-leren en de omslag die werknemers moeten maken. Zij krijgen te maken met automatisering van routinematige taken en toename van niet-routinematige taken.

Hoe jongeren voorbereiden?

Hoe kunnen we leerlingen en studenten van nu hierop het beste voorbereiden? Dr. Katerina Bohle Carbonell geeft drie mogelijke antwoorden (Carbonell, Stalmeijer, Könings, Segers, & van Merriënboer,  2014).

Als eerste inzetten op lerenden laten onderzoeken en verbinden. Hiermee bedoelt Carbonell het inzetten van mindmaps, zelfstudie en het volgen van hoorcolleges. Dit moet gevolgd door leeractiviteiten zoals case-study, probleemgestuurd leren en virtual reality. Deze activiteiten zorgen voor een bredere kijk op een bepaald probleem, ondersteund door discussie en snelle feedback. Reflectie is een tweede antwoord, bijvoorbeeld om nieuwe inhouden te creëren van net geleerde inhoud. De reeks feedback, checklist en reflectie is hierbij belangrijk, waarbij de lerende direct feedback ontvangt op vaardigheden die hij laat zien (performance feedback), zijn eigen werk controleert met behulp van een checklist en hierop reflecteert. Variatie in taken is het laatste antwoord, gericht op het leren zich aan te passen aan veranderingen. Dit kan bijvoorbeeld door onverwacht veranderingen aan te brengen in een casus op het moment dat lerenden eraan werken. Een casus is ook bij uitstek geschikt om interdisciplinair samen te werken. 

Meer lezen: Leerlingen voorbereiden op nog niet-bestaande banen (Kirschner) in Onderwijsinnovatie.

Meer lezen: over trends, ontwikkelingen en uitdagingen in het hoger onderwijs in dit blog.

 

Carbonell, K.B., Stalmeijer, R.E., Könings, K.D., Segers, M., & van Merriënboer, J.J.G. (2014). How experts deal with novel situations: A review of adaptive expertise. Educational Research Review, 12, 14-29.

Kasriel, S. (2017). 6 Ways to make sure AI creates jobs for al land not the few [blog post]. Geraadpleegd op https://www.weforum.org/agenda/2017/08/ways-to-ensure-ai-robots-create-jobs-for-all 

PWC (2015). Onderwijs voor de toekomstige arbeidsmarkt. Geraadpleegd op 10 oktober 2018 https://www.pwc.nl/nl/publicaties/onderwijs-voor-de-toekomstige-arbeidsmarkt.html

Wüstenberg, S., Greiff, S., Vainikainen, M-P., & Murphy, K. (2015). Individual differences in students’ complex problem solving skills: How they evolve and what they imply. Journal of Educational Psychology, 108, 7, 1028-1044.

Interessant bericht? Deel deze via:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.