Quiz als leermiddel  Op welke wijze kun je een quiz inzetten tijdens een les? Waarom zou je dat doen en welke mogelijkheden zijn er?

Een quiz inzetten tijdens een les is een goede manier om bijvoorbeeld voorkennis te activeren bij leerlingen/studenten, om aan het einde van een les als docent inzicht te krijgen welke onderdelen nog aandacht nodig hebben, als formatieve toets maar ook als motivatiemiddel tijdens een les. Kortom: bepaal eerst het doel waarom je een quiz wilt inzetten (zie tip 2) en het blog over didactische technologische kennis.

Activeren voorkennis

Als je start met een nieuw onderwerp is het een goed idee zijn om inzicht te krijgen welke voorkennis leerlingen/studenten al hebben. Er is een goede reden hiervoor: leren is pas betekenisvol als nieuwe leerstof of -materialen aansluit op aanwezige kennisstructuren van een lerende. Dit instructieprincipe van Ausubel heet meaningful learning

Inzicht

Na het einde van een les(senreeks), training(en), hoorcollege en dergelijke, is het waardevol om inzicht te krijgen welke onderdelen van de leerstof (redelijk) makkelijk door lerenden zijn opgepikt en welke onderdelen nog (te) moeilijk zijn. Dit geeft je als docent ook richting wat je in een volgende les, training en dergelijke nogmaals moet behandelen. Door middel van een quiz kun je bijvoorbeeld vragen stellen over de belangrijke kernwoorden en/of -begrippen.

Formatieve toets

Met een formatieve toets (lees hier meer over toetsen) kan een leerling/student vaststellen welke leerstof hij al beheerst en wat hij nog te leren heeft. Met een quiz kan een leerling/student zichzelf bevragen over leerstof. Belangrijk bij dit soort toetsen is het ontvangen van feedback: feedup (in welke mate bereik ik de leerdoelen?), feedback (hoe heb ik het aangepakt?) en feedforward (wat doe ik vervolgens?). Feedback kan zowel door een docent als medeleerlingen worden gegeven. Als je een quiz op deze manier wilt inzetten, kun je ervoor kiezen om als docent zelf een quiz samen te stellen, maar het is ook mogelijk dat een leerling/student deze zelf maakt.

Motivatie

Een quiz is ook goed in te zetten als middel om lerenden te motiveren. Dat kan zowel aan het begin van een les of tijdens. Soms weet je van te voren dat een onderwerp lastig of complex is, ook dan is een quiz tijdens een les een welkome afwisseling.

Quiz-inspiratieInspiratie

Kahoot!

Allereerst een quiz maken met Kahoot! Het levert een kleurig en aantrekkelijke quiz op, met een aantal mogelijkheden zoals een timer toevoegen, punten en filmpjes. Leerlingen/studenten kunnen zowel via de laptop als smartphone meespelen. Gratis, wil je meer mogelijkheden kies dan voor een Kahoot! for schools.

Quizlet

Met Quizlet kun je gebruik maken van zogenaamde ‘studiesets’ die al door andere gebruikers zijn gemaakt, of je maakt je eigen ‘set’ aan. Een studieset kan bestaan uit woorden, afbeeldingen, diagrammen en audio. Gratis, wil je meer mogelijkheden kies dan voor een abonnement.

Plickers

Het aparte aan Plickers is dat er maar één device nodig is voor deze digitale quiz, om als scanner te gebruiken. Ideaal als niet elke leerling/student over een eigen device beschikt. De mogelijkheden van Plickers zijn beperkter dan van bovenstaande leertechnologieën.

Interessant bericht? Deel deze via:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.