ICT in het onderwijs is niet meer weg te denken. Naast een digitale leeromgeving en zijn er vele creatieve en uitdagende leertechnologieën beschikbaar die docenten kunnen inzetten in de klas. Bijvoorbeeld een quiz met Kahoot, online mindmaps maken of een filmpje maken met PowToon. Maar op basis van welke didactische argumenten zet je leertechnologie in zodat het bijdraagt aan effectief, efficiënt en aantrekkelijk onderwijs?

TPACK

Het TPACK model (zie afbeelding) bestaat uit drie kennisdomeinen:

Reproduced by permission of the publisher, © 2012 by tpack.org

Content Knowledge (CK): vakinhoudelijke kennis

Pedagogical Knowledge (PK): pedagogische/didactische kennis

Technological Knowledge (TK): technologische kennis

Het combineren van deze kennis leidt tot TPACK: technologische pedagogische vakinhoudelijke kennis. Een docent moet over deze kennis beschikken wil hij ict in het onderwijs op een effectieve manier kunnen inzetten (Mishra & Koehler, 2006). Met andere woorden: een docent moet niet alleen vakinhoudelijk, maar met name vanuit pedagogische/didactische kennis kunnen beargumenteren waarom hij ict in deze context en met welk doel, inzet. Kortom, technologische pedagogische/didactische kennis: TPK.

Docent

Door ict in te zetten krijgt een docent weliswaar meer ervaring hiermee, maar dit leidt niet automatisch tot meer technologische pedagogische/didactische kennis. Hoe kun je er dan een docent ondersteunen zodat zijn technologische pedagogische/didactische kennis toeneemt?

  • Het leren beargumenteren van de keuze en achteraf evalueren (‘Heeft het inzetten van ict X bijgedragen aan doel Y’ bijvoorbeeld).
  • Samen met docent inzicht krijgen welke kennis hij/zij mist op het gebied van TPK. Gecombineerd met het onderzoeken over welke pedagogische/didactische kennis en/of vaardigheden
  • Misconcepties over het gebruiken van ict. Hieraan gekoppeld de mate van vertrouwen in het gebruiken van ict in het onderwijs.
  • Docent laten kijken in de klas, tijdens een hoorcollege of training, hoe een ervaren docent ict inzet. Gevolgd door een korte reflectie bijvoorbeeld over een vraag zoals “Ik zag dat je deze ict inzette, ik zag de leerlingen/studenten hiermee aan de slag gaan. Wat was jouw doel en heb je dat behaald? Wat zou  je de volgende keer anders doen?”. Voor de lerende docent is het dan vooral van belang om bij zichzelf te rade gaan wat hij/zij nog aan kennis en/of vaardigheden nodig heeft om dit zelf te kunnen toepassen (reflectie).
Meer lezen

Meer over het TPACK model op de site van Mishra en Koehler, of op de Nederlandse site.

 

Interessant bericht? Deel deze via:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.